Eten onderweg

Het is belangrijk om tijdens een toerlanglauftocht goed en vooral voldoende te eten. Het maken van een toerlanglauftocht is een flinke sportieve inspanning. Langlaufen kost veel energie en toerlanglaufen door ongebaand terrein waarbij je je eigen spoor trekt kost nog meer energie. De winterse omstandigheden zorgen er verder voor dat je lichaam extra energie nodig heeft om warm te blijven. Je lichaam haalt deze energie uit koolhydraten (suikers) en vet, en het heeft bovendien eiwitten nodig om aan te kunnen sterken na de inspanning. Houdt er dan ook rekening mee dat je (veel) meer eet dan thuis of tijdens een trektocht in de zomer.

Planning

Ontbijt, lunch, diner en tussendoortjes… “Eten onderweg” dient onderdeel te zijn van je routeplanning. Hoe dagen duurt je tocht? Welke hutten op je route hebben een restaurant? In welke hutten kun / moet je zelf koken? In welke hutten is een voorraadkast? In welke hutten is een winkeltje met uitgebreider assortiment? Als je die vragen kunt beantwoorden, weet je voor hoeveel dagen je eten mee moet nemen en wanneer je je voorraad kunt aanvullen. Je kunt daarbij een onderscheid maken tussen het meenemen van complete maaltijden en maaltijdcomponenten (zoals gedroogde groenten, sausjes of andere smaakmakers) die je onderweg aanvult met pasta/rijst/blikvoer uit het basisassortiment van de kleine winkeltjes in de hutten om zo lekkere en gevarieerde maaltijden te kunnen bereiden. Denk ook aan koffie, thee en eventueel limonadepoeder.

Reservemaaltijd

Bij het plannen van je route en je eten is het verstandig om voorbereid te zijn op aanpassingen van de tocht. Het is reëel om er vanuit te gaan dat je onderweg je route aanpast vanwege de weersomstandigheden, omdat je behoefte hebt aan een (extra) rustdag of omdat je dat om een andere reden een goed plan lijkt. Bij het plannen van je eten onderweg kun je er bijvoorbeeld voor zorgen altijd voor minstens één extra dag eten bij je te hebben en/of een eenvoudige “noodmaaltijd” mee te nemen.

Kies voor lichtgewicht

DNT hutBij een meerdaagse tocht die langs onbevoorrade hutten loopt, is het eten in je rugzak bij aanvang van de tocht al gauw de zwaarste component van je bagage. Neem dus niet meer mee dan je noodzakelijk acht, en kies altijd voor lichtgewicht produkten waar het water uit verwijderd is. Je hoeft dan zeker niet gelijk te denken aan expeditievoedsel uit een zakje, maar verse groenten en fruit vallen wel als eerste af. Gelukkig heeft een gezond mens enorme voorraden vitamines in zijn lichaam. Let er ook op dat je geen overbodige of zware verpakkingen meeneemt. Als het nodig is al het eten voor meer dan een dag of vijf mee te nemen, is het de moeite waard om een pulka te overwegen.

Handige websites

Deze websites kunnen je helpen bij het samenstellen van een lekker en goed menu voor onderweg:

http://rugzakrecepten.blogspot.nl/

http://www.globetrotter.nl/winkel/

https://www.buitensportvoeding.nl/nl/

http://adventurefood.com/nl/


< Terug naar Risico’s & Veiligheid > Verder naar Winterkamperen