Kungsleden Abisko-Vakkotavare

< Terug naar Kungsleden < Terug naar Abisko – Kebnekaisefjällen – Narvikfjellene

Klik voor vergroting

Niveau: *

Aantal dagen: 8

Deze tocht is de eerste 5 etappes van Abisko naar Singi gelijk aan het Klassieke Kungsleden.

Wie het doorgaande Kungsleden wil volgen slaat bij de Singi-hut niet linksaf naar het Kebnekaise fjällstation, maar blijft het Tjäktjajåkka dal volgen in zuidelijke richting. In drie schitterende etappes wordt Vakkotavare bereikt. Richting het zuiden volg je nog één dag het indrukwekkende Tjäktjajåkka dal. Daarna voert de tocht door diepe en lange bergdalen, omgeven door meer afgeronde bergen. Omdat de meeste mensen richting Nikkaluokta afbuigen, is dit gedeelte van de Kungsleden veel rustiger dan het klassieke deel, maar zeker ook de moeite waard. Door de relatieve rust is deze tocht ook anders van karakter dan eerste etappes.

Vanaf Vakkotavare is het mogelijk om de bus naar Gällivare te nemen. Daar is een treinstation met verbindingen naar Luleå en Stockholm. Maar het is ook mogelijk om in Vakkotavare diezelfde bus te nemen en ca. 30 km oostwaarts bij Kebnats/Saltoluokta uit te stappen (zie Sarek). Vanaf Saltoluokta voert het Kungsleden dan verder naar het zuiden richting Kvikkjokk.

Dag 6: Singi – Kaitumjaure

Vandaag een korte etappe waarin je nog steeds het Tjäktjajåkka dal stroomafwaarts volgt in pal zuidelijke richting. De eerste kilometers gaan tussen de bergmassieven van de Stuor Jiena en Stor Avrikk door, waarna het dal zich verbreedt. Op de open vlakte kan het flink waaien! Richting de Kaitumjaure hut versmalt het dal zich weer. Aan het einde van het dal, waar de afdaling begint in te zetten  komen ook de berkenboompje voor het eerst sinds Abiskojaure tevoorschijn. De hut Kaitumjaure ligt aan het einde van het reusachtige gelijknamige meer in het bos, een kort steil hellinkje verwijderd van de winterroute. Met een beetje geluk zie je in de bossen om de hut elanden.

Dag 7: Kaitumjaure – Teusajaure

Vandaag laat je het dal van de Tjäktjajåkka en het hooggebergte van de Kebnekaise achter je. Vanaf de hut volg je de gemarkeerde winterroute het dal van de Kaitumjåkka rivier in. Na ca. 4 kilometer klimt de route uit het dal omhoog in zuidwestelijke richting naar een pas. De bergen hebben hier meer ronde vormen dan in het Kebnekaisegebied. Vanaf de pas is het alleen nog maar afdalen naar de Teusajaure hut. De afdaling wordt steeds steiler en het laatste deel gaat door het berkenbos naar de hut. Het gaat hier extreem steil omlaag en tussen de boompjes, in de luwte van het dal, kan erg veel sneeuw liggen die hier vanuit de omliggende bergen naartoe is gewaaid. Alternatief kun je aan het begin van de afdaling het sneeuwscooterpad volgen dat met een grote bocht naar het meer afdaalt en langs de oever van het meer terug naar de hut steekt. De Teusajaure-hut is gelegen aan het gelijknamige meer.

Dag 8: Teusajaure – Vakkotavare

Deze laatste etappe is weer een wat langere tocht met een flinke klim en afdaling. De bus rijdt maar één keer per dag dus begin op tijd! De tocht begint met het oversteken van het Teusajaure meer. Je bent nu in het nationaal park Stora Sjöfallet beland, wat te merken is aan de niet-permanente routemarkering in de vorm van stokken. Aan de oever van het meer begint een flinke klim. Het eerste en steilste deel loopt door het berkenbos. Nadat je het bos hebt verlaten, vlakt de klim een beetje af, om in een breed dal tussen hoge bergen uit te komen. De uitzichten achterom richting Kebnekaise zijn spectaculair. Hier heb je weidse uitzichten op de omliggende bergmassieven. Als je de Vakkotavare hut nadert krijg je fantastische uitzichten over de scherpe pieken van wildernisgebied Sarek. De laatste twee kilometer vlak voor de hut gaat het weer flink omlaag door een open berkenbos. Ook hier kunnen grote hoeveelheden sneeuw liggen tussen de bomen. Het laatste stuk van de afdaling is extreem steil en velen trekken hier hun ski’s uit en wandelen omlaag.