Tuottar-Saltoluokta via Sarvesvágge, Rapadalen, Sitojaure en Bietsávrre

< Terug naar Sarek

Klik voor vergroting

Niveau: ****

Aantal dagen: ca. 7-8 (+voorafgaande tocht)

Deze wat langere tocht brengt je door een indrukwekkend, hooggelegen dal naar het hart van Sarek. In een lange, geleidelijke afdaling bereik je de boomgrens, maar de uitzichten blijven doordat je over brede rivieren en open moerasgebieden loopt. De bergen om je heen torenen hoog boven je uit. Je bereikt de hut Aktse aan het Kungsleden, dat je een stukje volgt, en maakt van daaruit een grote lus via de uitgestrekte meren Sitojaure en Bietsávrre. Je maakt daarbij kennis met het landschap van nationaal park Stora Sjofallet en je eindigt in het prachtige fjällstation Saltoluokta. Het is een gevarieerde tocht voor liefhebbers van spectaculair hooggebergtelandschap. Technisch is de tocht veelal eenvoudig, op wat onoverzichtelijke stukjes en de afdaling naar Saltoluokta na.

Je bereikt Tuottar via het Padjelantaleden vanuit Kvikkjokk of Ritsem, vanaf Ritsem langs de grens van Padjelanta als kampeertrektocht, of vanuit Kvikkjokk door het Njoatsosvágge, zuidelijk in Sarek, eveneens als kampeertrektocht.

Dag 1

Vertrek noordwaarts over het heuveltje achter de hut met steile afdaling naar het meer Duottarjávrre, dat je langs de linkeroever oversteekt naar de verre zijde. Hier volgt een kort, pittig klimmetje en je koerst noordwest via een kleiner meer. Loop niet helemaal het dal uit maar klim geleidelijk de rechterhelling op om de berg Oarjep Rissájávrre aan de zuidkant via de meertjes te passeren. Langaam komen de toppen van Sarek voor je in zicht. Je klimt geleidelijk naar een brede pas waar je een rendierhek moet passeren. Daal af het grote, brede dal van de de Tjåggŋårisjåhkå in, schuin naar rechts richting een hutje van de Sami. Je bent nu op de grens van Sarek en Padjelanta op een grote, open vlakte. Koers richting het dal vóór je, Sarvesvágge, omzoomd door indrukwekkende bergen met aanvankelijk nog afgeronde toppen. Het dal vernauwt zich waar de zijrivier Jiegŋvákkjågåsj erbij komt, je gaat een bocht om en krijgt uitzichten op spectaculaire bergmassieven. De dalbodem stijgt licht naar een pas rond 900 meter hoogte. Een lange en geleidelijke afdaling zit in, vanaf hier gaat het lopen sneller. Je gaat weer een ruime bocht om en in de verte doemt een hutje van de Sami op. Recht vooruit kijk je van relatieve hoogte op de spitse toppen in het hart van het nationaal park. Zoek hier een kampeerplek.

Dag 2

Daal verder af het Sarvesvágge in. De rivier heeft een kleine kloof uitgesleten; zoek de beste route op de linker- of rechteroever. Je bereikt de boomgrens. Het dal wordt breder en de bodem vlakker, links en rechts zie je steile zijdalen tussen de bergen, die hier hoog boven je uittorenen. Het is soms even zoeken naar de beste route, vaak is dat de loop van de rivier Sarvesjåhkå, soms door de berkenbosjes op de rechter oever. Het dal verbreedt zich en eindigt in het hoofddal van Sarek, Rapadalen. Je bereikt het moeras- en deltagebied Rapaselet. De dalbodem is hier volkomen vlak en vrij van bossen, die nog links en rechts op de oevers staan. Daarboven zie je indrukwekkende wanden, zoals die van de Låddebákte. Zoek hier een kampeerplek.

Dag 3

Volg de loop van de hoofdrivier Rapaädno, of zijn linkeroever. Soms splitst de rivier zich op in meerdere armen. Om je heen zijn beboste hellingen en het dal voor je verbreedt zich. Hier en daar zie je nog een kleine, steile heuvel maar je loopt langzaam afdalend het hart van Sarek uit. De bossen om je heen verdichten zich en je bereikt de steile helling van de karakteristieke Nammásj en daarmee de grens van het nationaal park. Links in de verte doemt de loodrechte wand op van de halfdome Skierffe, niet ver van de STF-hut Aktse. Rechts zie je een enorme tafelberg, Tjahkelij. Je gaat nu een uitgebreide delta in met meerdere hoofdstromen en vele kleine rivierloopjes, met daartussen open moerassen en een uitgedund berkenbos. Kies de noordelijke hoofdstroom, onderlangs de Skierffe. Zoek hier een kampeerplek of ga verder naar Aktse voor meer voorzieningen.

Dag 4

Een korte dag. Je loopt de Rapadelta door, het landschap wordt open. Je bereikt het meer Laitaure en zoekt de linkeroever op. Bij een bootsteiger bereik je de gemarkeerde winterroute naar de hut Aktse, ca. 1 km verder de helling op. Het bord dat de hut Aktse aankondigt op 0,1 km is foutief.

Dag 5

Volg de gemarkeerde route van het Kungsleden oostwaarts; al snel begint de klim de boomloze hoogvlakte van Njunjes op. Deze klim is zeer steil en de sneeuwscootersporen kunnen het klimmen lastig maken. Uiteindelijk vlakt de klim af; je hebt de boomgrens bereikt. Van hieruit is het nog flink steigen naar het hoogste punt van de dag, maar de hellingshoek is acceptabel. Je hebt prachtige uitzichten naar het zuiden op de ruime omgeving van het Laitaure en, verderop, het enorme Tjaktjajaure. Na de pas zet de afdaling in; voor je zie je het oostelijk uiteinde van het meer Sitojaure opdoemen met zijn glooiende, beboste omgeving. Er is een kort, steiler stukje, maar je hebt de ruimte op de kale berghelling. Je bereikt de boomgrens, de helling vlakt hier af en het pad slingert zich tussen de berken door. Je bereikt het meer en een klein Samidorp, Svijnne. Zet koers naar het noordwesten over het vlakke schiereiland dat het Sitojaure in steekt. Het lopen kan lastig zijn door kleine, diepe slootjes, dichte berkenbossen en diepe sneeuw. Je bereikt weer het Sitojaure en koerst parallel aan de linkeroever langs een Samidorp richting een volgend schiereilandje, Áhrkánjárgga, met berkenbosjes en open plekken. Zoek hier een kampeerplek.

Dag 6

Loop het Sitojaure op richting het noordwesten, om het schiereiland Tjålenjárga heen en rond de indrukwekkende kaap van Tjålebákte. Het meer maakt een bocht naar het westen maar je blijft je noordwestelijke koers handhaven zodat je geleidelijk het meer oversteekt. Je passeert enkele kleine eilandjes en bereikt het uiterste noordwesten van het Sitojaure bij de monding van de Sijddoädno, die hier een kleine delta heeft gevormd in een vlak gebied tussen steile hellingen. Hier tik je de grens van het nationaal park weer aan. Volg de hoofdrivier zo ver mogelijk, vanaf hier wordt het een beetje pionieren door een onoverzichtelijk landschap met kleine, dicht beboste heuveltjes aan de rechteroever van de rivier, die hier een kloof met watervallen heeft gevormd. Om je heen zie je steile wanden, in westelijke richting ligt het hart van Sarek. Zoek de rivier weer op waar deze rustiger wordt en zich verbreedt tot een smal meer. Je nadert de boomgrens; zoek een kampeerplek.

Dag 7

Vervolg de route langs de Sijddoädno, je bereikt al snel de boomgrens. Het dal opent zich naar het noorden en je verlegt je koers langzaam die richting op, geleidelijk klimmend uit het rivierdal. In het noordwesten doemt de vulkaanachtige kegel van de Sluggá op. Je bereikt de grens van het nationaal park Stora Sjöfallet bij de rivier Sluggájåhkå. Deze heeft een kleine kloof gevormd die je eenvoudig een tijdje kunt volgen. Klim uit de kloof op een plek waar dit handig is om de grote bocht van de rivier naar het zuidoosten af te snijden. Het landschap is rommelig en onoverzichtelijk met kleine maar steile hoogteverschillen, rivierkloven en kleine meertjes. Het lopen gaat hier niet eenvoudig. Zoek een weg naar de meren van Risjákjávrre. Waarschijnlijk stuit je op zeker moment op een sneeuwscooterspoor en is het technische leed geleden. Loop door redelijk vlak terrein rond de boomgrens naar het enorme meer Bietsávrre met veel sneeuwscootersporen, dat je langs de zuidwestelijke oever gaat volgen. De grote rotsklomp van Lulep Gierkav is indrukwekkend. Zoek ergens een kampeerplek.

Dag 8

Vervolg je tocht over het Bietsávrre tot je de zuidoostoever met rendierhek bereikt onder de steile rotswand van Rásek. Vanaf hier leidt een gemarkeerde winterroute door het brede, vlakke dal van Avtsusjjåhkå. De route maakt een bocht naar het noordoosten en je klimt het dal geleidelijk uit tot het hoogste punt met goede uitzichten. Je begint geleidelijk af te dalen richting Saltoluokta. Hier bereikt je de route van het Kungsleden uit de richting Sitojaure. Net boven de boomgrens volgt de laatste, steile afdaling die je via een slingerend en wat lastig sneeuwscooterspoor door een naaldbos met oeroude bomen bij het prachtige fjällstation Saltoluokta brengt, een overnachting en maaltijd in het restaurant waard. Einde bereikt, op een kort tochtje over het meer naar de bushalte Kebnats na. Volg hier de gemarkeerde route, het ijs is verder onbetrouwbaar.